Nuove geometrie e composizioni prendono forma all’Ex Dogana per raccontare come l’arte assume sembianze diverse con l’uso delle nuove tecnologie. È il  futuro che si presenta nella capitale vestito in arte digitale e si dà in mostra allo scalo San Lorenzo. Ed un futuro che arriva da lontano quello proposto per ArtFutura Roma, e ci proietta nella prossima, contemporanea e attuale esperienza dell’era digitale, come visionaria e virtuale interpretazione artistica. 

Mentre ti aggiri negli ampi spazi dell’area industriale, in quelle stanze dove una volta venivano smistate le merci, ti accolgono oggetti dalle forme insolite e immagini caleidoscopiche, pronte a proiettarti in scene che rimandano alle atmosfere di Lang in “Metropolis”, il film, con i suoi effetti speciali dei primi del ‘900 e alcune delle illusioni ottiche e degli effetti dimensionali cari a Schüfftan. Ma dopo pochi secondi le visioni ti riconsegnano alla contemporaneità di esperimenti più complessi, al mondo dell’arte che si lega al video e al digitale in nuove versioni grafiche e animazioni. Design, illustrazioni mobili e figure che possono trasformarsi in breve, sono la guida silenziosa in un’ambiente fuori dal tempo che racchiude i 26 anni di ArtFutura, il festival della Cultura e della Creatività Digitale, l’esposizione internazionale che per la prima volta porta la versione del futuro di alcuni dei principali artisti internazionali, e tutta la sua storia, a Roma.

La mostra prende le mosse da ArtFutura il festival di cultura digitale e creatività , nato nel 1990, e che con cadenza annuale si celebra a Barcellona, Buenos Aires, Ibiza, Londra, Montevideo e in diverse altre città del mondo per presentare idee e progetti di alcuni dei pionieri del movimento della Cyberculture dagli anni ’90, tra cui Rebecca Allen, William Gibson e Montxo Algora (che hanno dato e continuano a dare la direzione al festival).

Molti gli artisti e le produzioni coinvolte in questa itinerante exhibition-performance che di anno in anno si è arricchita di riflessioni sui progressi dell’arte digitale e sull’implicazione sociale delle nuove tecnologie: animazione informatica, videogiochi e effetti speciali rivisitati da artisti e pensatori provenienti da diverse discipline. 

Tra gli ospiti che hanno partecipato alle diverse edizioni del festival, con incontri e conferenze ci sono stati anche Theo Jansen, Bruce Sterling, Laurie Anderson, Yoichiro Kawaguchi, Moebius, Derrick de Kerckhove, David Byrne, Howard Rheingold, Eduardo Kac, Kevin Kelly, Sherry Turkle, Toshio Iwai e Chris Cunningham.

Così, mentre le città puntano su modelli di smart city e negli ultimi anni l’AI e il supporto delle nuove tecnologie offrono nuovi orizzonti di sviluppo sociale e economico, il mondo dell’arte già da tempo dialoga con nuove interfacce per sviluppare nuovi mondi ed esperienze sensoriali più coinvolgenti. L’appuntamento con il futuro all’Ex Dogana, fino al 10 settembre 2017,  propone una connessione tra arte e scienza, in quest’edizione espositiva romana di ArtFutura con 7 installazioni visibili in 7 hangar e realizzate da 7 visual designer ed artisti digitali internazionali: Esteban Diácono – che ha curato il video di Ólafur Arnalds, Chico MacMurtrie, Paul Friedlander, Sachiko Kodama, Universal Everything, Can Buyukberber.

Protrude Flow, opera della fisica giapponese Sachiko Kodama che sperimenta la manipolazione di sostanze ferrofluide e le proprietà visive

 

 

Can Buyukberber artista turco impiantato a San Francisco si occupa di esperienze audiovisive immersive in spazi fisici e digitali. Sono tre le opere presenti ad ArtFutura Roma: Morphogenesis, Celestial Collisions e Generative Tissues per mostrare la sua sperimentazione artistica sulla percezione e sulle sue varianti nell’arte digitale con l’utilizzo della tecnologia declinata tra mapping, realtà virtuale, costruzione di cupole geodetiche e software digitali.

Morphogenesis è un’installazione audiovisiva su uno schermo di 18 metri quadri. Una continua trasformazione che converte lo spazio virtuale in una successione temporale che assume le forme di una vera e propria narrazione. La composizione e scomposizione degli elementi dà forma a irreali paesaggi, fa emergere nuove forme geometriche e relazioni tra gli elementi per realizzare immagini psichedeliche che richiamano scenari familiari e nuove dimensioni futuriste. È un gioco di spazi geometrici tridimensionali in una contaminazione di immagini: atomi visuali e microelementi geometrici creano l’illusione di spazi infiniti dinamici, in un’incessante evoluzione, regalando suggestioni che a tratti sembrano rincorrere modelli della storia dell’arte da Max Ernest a Escher, reinterpretando in forma virtuale “figure” che sembrano provenire dalle illustrazioni di William Blake realizzate per il “Paradiso perduto” di Milton.

Proseguendo nelle stanze con le sculture cinetiche del fisico e matematico inglese Paul Friedlander – Kinetic light sculptor di “Spinning Cosmos” si incontrano forme oleografiche dinamiche che galleggiano nello spazio grazie a specchi ed elementi kinectic dalle infinite prospettive e l’utilizzo della “chromastrobic light”, la luce che cambia velocemente colore grazie ad un’applicazione di sua invenzione, per questa nuova forma di arte digitale.

 

La commistione di video e grafica, realtà virtuale, arte digitale, sperimentazioni cinetiche e una carrellata dei cataloghi del festival riempiono questa mostra curata da Montxo Algora, direttore dell’omonimo festival internazionale “ArtFutura”, prodotta da MondoMostre Skira con il patrocinio di Roma Capitale e dell’Università degli studi di Roma “La Sapienza” svolta dal 29 aprile al 10 settembre 2017, all’Ex Dogana di Roma.

Avatar photo

Di Arianna Pasquale

Parole, lingua e linguaggio, arte e le nuove tecnologie sono quel filo rosso con il quale mi diverto a tessere le mie giornate. Innovazione e sviluppo di nuovi orizzonti gli spunti che mi fa piacere incontrare. Giornalista, editor, copy writer e content media. Dopo la laurea in Filosofia del Linguaggio e della Mente a Napoli, mi trasferisco a Roma dove mi specializzo in comunicazione per il web e i nuovi media e per diversi anni sono caporedattore del mensile “Next Exit, creatività e lavoro” approfondendo temi di economia della cultura. Ho curato la pubblicazione di diversi progetti editoriali, tra cui Young Blood, annuario dei giovani artisti italiani, e RomaCreativa, per fare una mappatura dei creativi italiani nel mondo e nella capitale.

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.

Rome Central Mag
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings