Il.Ballo-Sonia-Bergamasco“Il ballo”, racconto di scena ideato e interpretato da Sonia Bergamasco, al teatro Vascello fino al 31 gennaio, è ispirato dall’omonimo romanzo breve del 1928 di Irène Némirovsky, uno spietato spaccato di vita famigliare dei Kampf, piccolo borghesi arricchiti, affamati di riconoscimento sociale nell’alta società parigina. Il ballo_ Sonia BergamascoI protagonisti sono i coniugi Alfred, uomo d’affari che ha dovuto lavorare sodo per emergere dal nulla, e Rosine, donna frivola dal passato discutibile e madre anaffettiva dell’adolescente Antoinette.
Tutta la vicenda ruota intorno ad un evento mondano che darà, però, l’occasione per far esplodere ambizioni e frustrazioni represse, ma soprattutto consentirà una resa dei conti tra una madre insensibile ed una figlia ferita: la mancanza di amore che attanaglia l’adolescente Antoinette si esacerba al punto da condurla ad una lucida e crudele vendetta che colpirà a morte la futile vanità materna.
Il ballo_ Sonia Bergamasco_specchioTuttavia paradossalmente il conflitto si ricomporrà, ribadendo l’indissolubilità del rapporto madre-figlia e rivelando che in fondo le due donne non sono così differenti l’una dall’altra.
All’epoca questa crudele novella, basata sulla reale esperienza autobiografica dell’autrice, fece scalpore e riscosse molto successo.
Il-Ballo-Sonia-BergamascoSonia Bergamasco,volto noto del cinema italiano (di recente ha interpretato la perfida “tagliatrice di teste” antagonista di Checco Zalone in “Quo vado”), ma soprattutto raffinata attrice di teatro con un notevole background (tra i suoi maestri ricordiamo Glauco Mauri, Giorgio Strehler e Carmelo Bene) si è innamorata dell’opera della Nemirovsky, conosciuta per caso: l’attrice infatti ha dichiarato che ha letto il romanzo, perché le era stato regalato. Subito, però, ha percepito la forza della scrittura della Nèmirovsky e la profondità delle relazioni tra i personaggi rappresentate dall’autrice.
E così, nel tempo e con un lungo studio, ci ha costruito sopra uno spettacolo suggestivo, un monologo a più voci in cui l’attrice, pur da sola sul palco, dà vita a ben cinque personaggi: Alfred Kampf, Rosine, Antoinette, Miss Betty la bambinaia e l’invidiosa cugina di Alfred, nonché insegnante di pianoforte di Antoinette, Miss Isabel.

La Bergamasco è di un’intensità straordinaria nel presentare allo spettatore tutti i personaggi, accordando di volta in volta la voce e il corpo alla personalità e ai sentimenti di ognuno di loro. E così una voce roca e bassa e il gesto iterato, quasi un tic, di annodare la cravatta davanti allo specchio fanno rivivere davanti a noi Alfred, il capo famiglia; i toni pomposi e affettati, la camminata a lunghe falcate, i giochi civettuoli con i veli ritraggono la vanitosa e cinica Rosine; l’accento inglese e il tono ossequioso e cerimonioso, a volte un po’ stridulo, tratteggiano la bambinaia Miss Betty, accondiscendente ed intrigante, ed infine una fastidiosa voce nasale rende subito odiosa l’invadente e impicciona Isabel. Ma la Bergamasco riesce soprattutto a rendere visibile e tangibile, quasi fino a far male, il mondo interiore dell’adolescente Antoinette, alternando un timbro di voce chiaro e dolce, per sottolineare l’ingenuità e la giovane età, con una voce strozzata e sincopata, per esprimere quei sentimenti e quelle frustrazioni che Antoinette non può urlare al mondo intero, come vorrebbe, ma che le rimangono soffocate in gola.
Il-Ballo_Irene-Nemirovsky_Sonia-BergamascoGuardando lo spettacolo si ha l’impressione che l’attrice, una e molteplice sulla scena, ricrei da sola la scenografia e l’ambiente in cui si consumano gli eventi e si muovono i personaggi, usando il linguaggio del corpo e mezzi scenici suggestivi, ma essenziali (specchi di ogni forma, coperti da teli bianchi trasparenti, tappeti e una dormeuse). Come un’étoile solitaria, la Bergamasco danza a ritmo di valzer, mimando i moti dell’anima, con i loro volteggi a volte leggeri e a volte bruschi e repentini, rivelando di volta in volta, i sentimenti più profondi e gli inconfessabili pensieri dei protagonisti, in un gioco di specchi non solo visibile sulla scena, ma anche percepito nei più profondi recessi dell’io.
Ancora una volta sostenuta dal Teatro Franco Parenti, dopo il successo riscosso qualche tempo fa dallo spettacolo “Karenina- prove aperte di infelicità”, Sonia Bergamasco torna ad esplorare le controverse emozioni umane, incantando con un’interpretazione nel contempo raffinata e potente.

DOVE L’ABBIAMO VISTO:
TEATRO IL VASCELLO
Via Giacinto Carini, 78
00153 Roma

QUANDO:
DAL 22 GENNAIO AL 31 GENNAIO 2016

[codepeople-post-map]

Avatar photo

Di Vera Stufano

Insegnante di lettere, autrice e regista teatrale, appassionata da sempre del palcoscenico, ama anche essere spettatrice a volte e scrivere di teatro, per far conoscere a tutti gli spettacoli più belli e i talenti emergenti che calcano le scene romane.
Nata il 15 giugno del 1972 in provincia di Bari , dopo gli studi classici si laurea in lettere classiche. Dopo la laurea consegue un master in comunicazione e mass media presso l’Università “Cesare Alfieri” di Firenze ed in seguito segue un corso presso Mediaset in sceneggiatura. A partire dal 1999 Lavora a Roma presso alcune società di produzione di fiction tv come la Lux Vide e per Rai due come consulente editoriale free-lance story editor assistant e Ufficio Stampa.
Nel 2005 sceglie di intraprendere un’altra strada. Dopo un corso di specializzazione diventa insegnante di lettere e attualmente lavora nella scuola pubblica come tale. In questi anni tuttavia non abbandona la sua vera grande passione: il teatro. Dal 2005 al 2014 recita, dirige e scrive spettacoli con un piccolo gruppo teatrale romano amatoriale I Ricercati o come solista, ma sempre in veri teatri romani, tra i quali il teatro Agorà, il teatro dell’Orologio e il Piccolo Eliseo.

2 pensiero su “SONIA BERGAMASCO, ANIMA UNA E MOLTEPLICE, IN “IL BALLO””

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.

Rome Central Mag
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings